Як заспокоїти учнів в укритті

1. Проговоріть план дій. 

Діти мають чітко розуміти, що саме, коли та як роботи. Тому так важливо проводити тематичні виховні години та тренування, а також створювати пам’ятки. Домовтеся, що після сигналу тривоги діти мають взяти тривожні рюкзачки та спокійно, без шуму і зайвого поспіху, піти за вами в укриття. В укритті вони мають розміститися на заздалегідь визначених місцях та чекати подальших інструкцій.

2. Стежте за тим, як почувають себе діти.

Знаходження в укритті вже само собою є стресом: замкнутий та не надто привітний (зазвичай) простір може погано вплинути на самопочуття не лише дитини, а й дорослого. Тому будьте уважні та стежте за поведінкою і самопочуттям учнів. Частіше запитуйте, чи все добре, як вони себе почувають, що ви можете зробити, аби допомогти. Школярі бачитимуть, що вам не все одно, що ви теж хвилюєтеся за них, що ви поруч, і так їм буде набагато легше. 

Якщо ж ви бачите, що щось пішло не так, що хтось із дітей у ступорі чи на грані паніки, покличте на допомогу колегу чи медичного працівника.

3. Відповідайте на запитання.

Та не бійтеся обговорювати емоційний стан. Так, дітям може бути страшно та неприємно знаходитися в укритті, але якщо ви уникатимете розмови про це, навряд їм стане легше. Звісно, вестися на провокацію та починати детально обговорювати, що відбуватиметься, якщо люди, наприклад, опиняться під завалами, не варто, але й зовсім уникати складних питань – теж не вихід. 

4. Підготуйтеся.

Звісно, ми знаємо, що ЗСУ нас захищають, та сподіваємося, що все буде добре, а тривоги під час освітнього процесу лунатимуть якомога рідше. Але вчитель має бути завжди готовий до різних ситуацій. Пропишіть власний алгоритм дій та доберіть вправи й активності, які використовуватимете під час перебування з учнями в укритті. Або ж, якщо ви вирішите продовжувати освітній процес, визначте, як саме це робитимете.

5. Скористайтеся порадами спеціалістів.

Організація UNICEF Ukraine опублікувала Порадник для вчителів, у якому ви знайдете активності для учнів та учениць, які допоможуть провести час у бомбосховищі активно і з користю. 

Також вам стануть у пригоді поради, розроблені експертами Міністерства охорони здоров’я разом із дитячою та сімейною психологинею Світланою Ройз.

Вивчіть техніки психоемоційної саморегуляції та покажіть їх учням ( «Саморегуляція психоемоційного стану: дієві прийоми»).

Вправи для заспокоєння

Якщо ви бачите, що учні знервовані, важливо не допустити паніки. Тож зіграйте на випередження та запропонуйте їм виконати кілька вправ, що допоможуть заспокоїтися.

Вправа «Бурулька»

Попросіть дітей встати, заплющити очі та підняти руки вгору. Нехай спробують уявити, що вони – бурульки, а для цього напружать усі м'язи тіла. Потрібно завмерти в цій позі на 1-2 хвилини та максимально зосередитися на відчуттях. А тепер нехай діти уявлять, що вийшло сонечко, що під його промінчиками бурулька починає танути, та поступово розслаблюють спочатку кисті рук, потім плечі, шию, тулуб, ноги. Нехай запам'ятають, що відчували під час розслаблення. Виконайте цю вправу разом із дітьми кілька раз, поки вони не заспокояться. 

Вправа «Муха»

Попросіть дітей сісти зручніше, руки покласти на коліна, плечі та голову опустити. очі заплющити. А теперь нехай уявлять, що їм на обличчя відчайдушно намагається сісти муха. Вона підлітає то до носа, то до рота, то до очей, то намагається сісти на лоба. Завдання школярів полягає в тому, аби, задіявши тільки м'язи обличчя та не розплющуючи очей, зігнати надокучливу муху. Вчитель керує вправою, називаючи частину обличчя, до якої підлітає комаха. Це чудово розминка, що допомагає відволіктися. 

Вправа «Цитрус»

Запропонуйте дітям сісти так, як зручно, покласти руки на коліна, опустити голову та плечі, а очі – заплющити. Тепер нехай спробують уявити, що у правій руці вони тримають лимон / апельсин / лайм / мандарин (узагалі будь-який цитрус, що подобається). Далі учні мають почати повільно стисткати уявний фрукт і відчути, як із нього починає витікати сік. Нехай стискають цитрус доти, доки не вичавлять увесь сік. А тепер можна уявити, що в лівій руці також знаходиться цитрус, та повторити вправу. А потім – виконати вправу одразу обома руками. 

Вправа «Абстрагування»

Попросіть учнів заплющити очі та зосередитися на навколишніх звуках. Упродовж 1 хвилини вони мають прислухатися буквально до всього. Діти почують чимало звуків, на які у звичайній ситуації навіть не звернули б уваги, але водночас вони зможуть абстрагуватися від ситуації та зосередитися на своїх відчуттях. 

Вправа «Точковий масаж»

Запропонуйте учням помасажувати вказівними пальцями обох рук ділянки на лобі між бровами, на скронях і за вухами. Ця проста вправа допомагає швидко заспокоїтися та розслабитися. Також можна потерти долоні одна об одну: робіть це доти, доки не відчуєте тепло. Потім ніби «вмийтеся» долонями, помасажуйте мочки вух, розітріть вуха.

А ще прихопіть із собою в укриття розмальовки. На перший погляд це надто просто, але насправді вони неабияк допоможуть дітям заспокоїтися, сконцентруватися та відволіктися, до того ж працює цей метод із учнями будь-якого віку! Так само допоможе звичайний пластилін. А веселі співи та казки – взагалі маст-хев! 

І обов'язково вірте в ЗСУ! Вони роблять усе для того, аби вам із учнями не доводилося спускатися до бомбосховищ. 

Базові правила домедичної допомоги в умовах військового стану для цивільних осіб

Підготовлений – значить захищений! Нагадуємо рекомендації з надання домедичної допомоги в умовах військового стану для цивільних осіб.

Надавайте допомогу лише за умови, що це безпечно для вас. Власна безпека – пріоритет. Для цього подивіться на місце події та переконайтеся, що вам нічого не загрожує.
Якщо маєте можливість, перемістіть постраждалого в більш безпечне місце.
Оцініть стан постраждалого. Перевірте, чи він у свідомості, чи дихає. Можна звернутись до людини із запитаннями, щоб застосувати чи вона у свідомості. Не натискайте на частини тіла пораненого для того, щоб застосувати його стан. Нормальне дихання – це не менше 2-3 видихів за період часу, коли ви можете вголос порахувати від 501 до 510 (10 сек). Якщо постраждали у свідомості, то нагальну необхідність пульсу та дихання перевірити відразу немає.
Звертайтесь за номером «103» для виклику бригади екстреної медичної допомоги. Якщо необхідно, зверніться до інших екстрених служб (поліція, ДСНС).
Зупиніть критичні кровотечі. Для цього використовуйте кровоспинний джгут/турнікет чи тугу пов'язку. Накладіть кровоспинний джгут/турнікет на кінцівку максимально високо. Правильно накладений кровоспинний джуг/турнікет передбачає, що кровотеча зупинена. Також потрібно зафіксувати час його накладання. Засоби для зупинки кровотечі, тісніть на рану. Важливо: НЕ переставляти тиснути на рану до приїзду медиків чи накладення кровоспинного джгута/турнікета. 
Забезпечте прохідність дихальних шляхів. Якщо у постраждалого в роті є видимі сторонні предмети, рвотні маси, приберіть їх для відновлення прохідності дихальних шляхів.
Якщо навіть після зупинки кровотечі та забезпечення прохідності дихальних шляхів у пораненого не з'явилися ознаки життя, варто почати серцево-легеневу реанімацію (СЛР). Для СЛР покладіть постраждалого на спину. Натискайте посеред грудної клітини двома руками: основу однієї долоні відкрийте другою долонею. Глибина натискання має становити 5-6 см. Частота натискання має складатися 100-120 на хвилину.
Якщо постраждали без свідомості, тримайте його в стабільному боковому положенні до прибуття медиків. Не залишайте постраждалого самого. Навіть якщо ви зупинили кровотечу, поранень у свідомості можна захотіти зняти джгут чи турнікет, адже йому більше.